Tips voor een sterke cover. Deel 2

Het leuke is: je kunt werken met alleen illustratie, een combinatie maken van fotografie en illustratie of slechts met enkele getekende elementen. In mijn niet aflatende verander- en verbeterzucht in de ontwikkeling van Mijn Zorg, wilde ik een vernieuwende cover maken door met fotografie en illustratie te werken.

Dat pakte in dit geval niet zo geweldig uit. Het resultaat had beter gekund. Maar we hielden er wel een getekend element aan over – het getekende magazinelogo – dat we daarna bleven gebruiken. Het voegde een speels, eigen element toe, dat bijdroeg aan de persoonlijkheid van Mijn Zorg.

Later, toen ik bij Proof Reputation het magazine Sterk coördineerde, hebben we op enig moment ook gekozen voor illustratie op de cover. We zetten dit op een speelse en flexibele manier in, waarbij we telkens kozen voor andere illustratiestijlen. Sommigen maakten een combinatie met fotografie en anderen niet.

Illustratie op de cover maakt je flexibel. Je kunt gemakkelijker een verhaal vertellen dan met de gebruikelijke portretfotografie. Zeker in bedrijven waar feitelijk niet veel meer te zien is dan medewerkers in een kantooromgeving, kan illustratie op de cover een uitkomst zijn, omdat je de meest uiteenlopende verhalen kunt vertellen. Ook hoeft een cover met illustratie niet te betekenen dat je geen medewerkers laat zien – een bezwaar dat veel communicatie-afdelingen zullen maken tegen illustratie op het medewerkersmagazine. Door de illustratie te combineren met fotografie, kun je een medewerker laten zien, zoals hierboven op de rechter cover te zien is. Een andere optie zie je ook in het voorbeeld van Sterk. Op de linkercover gebruiken we geen fotografie op de hoofdafbeelding, maar door  beelden te plaatsen bij de andere ankeilers, laten we ook medewerkers zien.

Het magazine Sterk laat ook zien, dat je zo vrij kunt zijn om de meest uiteenlopende illustratiestijlen te hanteren. Door de sterke vormgeving van het magazine en de covertitel  blijft het magazine altijd herkenbaar en uitgesproken zichzelf.

Advertenties

One thought on “Tips voor een sterke cover. Deel 2

  1. Helemaal eens Esther. Ik heb ooit bij Quote media gewerkt als brandmanager. Quote zelf is wellicht hét voorbeeld van magazine dat met grafische cover werkt. Dan zijn de teksten die daarop staan ook nog bepalend voor de losse verkoop. Als je een paar jaargangen bladen covers naast elkaar zet met daarbij de losse verkoop cijfers zie je gelijk wat de tops en flops zijn. Bij NRC Handelsblad was ik betrokken bij de lancering van het maandblad M (in jaar 2000 dacht ik) waar redactie toen koos voor alléén een foto, zonder tekst over inhoud op de cover. Losse verkoop was dan ook niet relevant omdat het een bijlage was bij de krant.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s