Live magazine groot succes

LSLive

Lolke Boonstra ‏‪@netconlolke Een inspirerende stadszomernachtdroom van ‪@stadslab. Vooral de Rillette van de Meeuw was verassend. Leidse Style live was zeer goed. ‪#sznd

Ceryl de Heer ‏‪@CeryldeHeer Een bijzondere stadszomernachtdroom beleefd bij ‪@stadslab: ’n live magazine ervaren en ‘meeuw’ gegeten! Nee, ’t was geen droom… ‪#omdenken

Robbert van Heuven ‏‪@RvanH Lees mooie en enthousiaste verhalen over ‪#sznd van ‪@stadslab dat ik helaas heb moeten missen. Ik ben vooral erg benieuwd naar die meeuw 🙂

Jeroen Maters ‏‪@JeroenMaters Dat was gisteren een onvergetelijke show van ‪@stadslab op Stadszomernachtsdroom. ‪#SZND

StichtingMove Leiden ‏@StMoveLeiden @stadslab Echt een cultureel hoogstandje! En heel herkenbaar ook allemaal. Veel inspiratie om aan de slag te gaan. #SZND
—————————————————————————————–
‘Esther, heb jij een idee wat we met de Stadszomernachtdroom kunnen doen?’, vroeg een bestuurslid van Stadlab Leiden mij zo’n drie maanden geleden. ‘Nou, je kunt een live magazine doen’, antwoordde ik. Zij: ‘Een live magazine, wat is dat dan?’ Ik: ‘Dat moet ik zelf ook nog ontdekken!’

Ik had natuurlijk wel wat in mijn hoofd, anders zou ik dit nooit zeggen. Ik wilde live interviews, presentaties en verhalen combineren met een groot scherm met foto’s, video’s, muziek en tijdschriftenspreads. Er moest een hoog tempo inzitten, het moest flitsend zijn, innovatief, ‘to the point’, inhoudelijk en afwisselend. Verschillende expressievormen samengebracht in een geheel.

Korte berichten met zangeressen

Gelukseconoom En zo gingen we aan de slag. Het bestuur van Stadslab had al eerder voor die avond twee goede gasten geboekt: Hildegard Assies van Urban Retail en Koen Vredebregt, gelukseconoom. Hildegard bezoekt normaalgesproken luchthavens en analyseert de  commerciële routes. Welke route lopen mensen? Waar kijken ze naar? Hoe voelen ze zich? Voor de Stadszomernachtdroom liep ze door Leiden en deed eenzelfde analyse. Met een fotoverhaal van kansen en inspirerende voorbeelden deed ze haar verhaal. Gelukseconoom Koen Vredebregt pleit voor de toepassing van een nieuwe graadmeter voor vooruitgang in Nederland: de Happy Planet Index, die geluk, levensverwachting en ecologische voetafdruk meeneemt. Hij berekende voor Leiden de Happy Planet Index. In het live magazine deed hij dit in de vorm van een zelftest, waarbij Leiden de test deed.

Shoppingrubriek

Opdringerige meeuwen Daaromheen zetten we andere redactionele stukken, typerend voor een tijdschrift: korte berichten, shoppingpagina, kookrubriek gecombineerd met (live-)muziek, zang, foto’s en video. De shoppingpagina bestond uit vijf speldenprikken van Remko Janssen van Rabobank Leiden: vijf kansen die voor het grijpen liggen in Leiden. De korteberichtenpagina werd door twee steengoede zangeressen gezongen en de kookrubriek bood dé oplossing voor het hartnekkige Leidse probleem van opdringerige meeuwen: Rillette a la Mouette, een rillette van meeuw. Op video en op het podium klaargemaakt voor het publiek.

Op het scherm achter het podium vormt zich aan het eind van ieder programmaonderdeel een magazine spread. Terwijl de pagina omslaat, speelt Big Moose, een geweldige band uit Utrecht, een jingle van de Leidse Stijl Live-tune, die zij ook bij de cover spelen.

Uitdelen meeuw

Getalenteerd Voor de realisatie en het slagen van het live magazine was de samenwerking met een groot aantal getalenteerde professionals onmisbaar. Vooral multimediadesigner Thijs van Iersel, die al mijn (soms wilde) ideeen in concrete (mooie!) technische oplossingen vertaalde.  Vormgever John Stelck, die zich een multitalent toonde. Niet alleen staat hij zoals altijd voor prachtig vormgegeven pagina’s; hij blijkt ook steengoede songteksten te kunnen schrijven, te kunnen componeren en het moet gezegd, het idee van de meeuw komt uit zijn hoofd. Hij blijkt zich er al jaren aan te ergeren…

Zoekt u voor een evenement een innovatieve, inspirerende vorm om het over de inhoud te hebben? Bent u ook geinteresseerd in een levend tijdschrift als evenement? Neem contact op.

Zie voor meer foto’s: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.201137883376635.1073741830.147405472083210&type=3

One thought on “Live magazine groot succes

  1. Ha Esther, zeer geslaagd! Ook qua temperatuur een midzomernacht om te onthouden. De kennismaking met Hildegard heeft al een vervolg gehad. heel inspirerend. Veel succes in je nieuwe functie!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s