Historisch magazine

De eerste kiem van Achmea ontstond in 1811 in het Friese dorpje Achlum waar een groep boeren besloot samen het risico te dragen van brand. Tweehonderd jaar geleden… wat een andere wereld was Nederland toen. Een provincie van het Franse keizerrijk met maar twee miljoen inwoners. Waar cholera regelmatig voor veel doden zorgde en vrouwen nog geen stemrecht hadden. De verwondering over deze andere tijden, de maatschappelijke veranderingen sindsdien, de betekenis van verzekeren vroeger en nu en natuurlijk de jongensverhalen uit de geschiedenis van Achmea en haar voorlopers. Dat alles vertelt Van dag tot dag.

De geschiedenis van Achmea weerspiegelt de geschiedenis van Nederland. Het ontstaan van de verzorgingsstaat, de verzuiling, Duitse onderzeeërs die de Nederlandse koopvaardijschepen torpederen, de hongerwinter, de toenemende rijkdom en snelle economische groei van ons land, de kredietcrisis. Al deze passages uit onze geschiedenis hebben een verzekeringscomponent én hebben hun weerslag gehad op de ontwikkeling van Achmea. Ze komen op afwisselende wijze in het magazine aan de orde. Van interviews en dagboekfragmenten tot illustraties en infographics.

De inhoud van het magazine is gebaseerd op ‘Van Achlum naar Achmea’, het vierhonderd pagina’s tellende boek dat Ton Duffhues schreef over het tweehonderdjarig bestaan van Achmea. Het concept van het magazine is: de historie niet beschrijven, maar tot leven wekken. Dat doet het magazine via drie pijlers: 1. historie verteld als hier en nu 2. historie gelinkt aan de actualiteit 3. mensen van toen en nu.

Dat betekent dat we niet wéér beschrijven hoe de eerste onderlinge brandverzekering werd opgericht. Dat hebben de medewerkers al te vaak gehoord. In plaats daarvan interviewen we de historische figuur Ulbe Piers Draisma, de oprichter van de eerste verzekering. Hij vertelt ook over zijn familie en achtergrond, wat veel minder bekend is. Een fictief krantenartikel uit 1901 vertelt over een arbeider die slachtoffer wordt van een bedrijfsongeluk en geen inkomen meer heeft. Een fictief dagboekfragment vertelt over de gebeurtenissen op kantoor bij Centraal Beheer gedurende de hongerwinter.

Het magazine laat niet alleen de historische gebeurtenissen zien, maar relateert ze ook aan de actualiteit en onderstreept daarmee de relevantie. Hoe heeft de economie zich de afgelopen 200 jaar ontwikkeld? Wanneer kwam preventie in swung voor verzekeraars? Hoe heeft de verzorgingsstaat gestalte gekregen?

Naast de historische figuren, komen ook collega’s van nu aan het woord. Maar wel collega’s die al jaren en jaren bij Achmea of een van de voorlopers werken. Hoe hebben zij  het bedrijf zien veranderen?

Door het hele magazine laten we foto’s en objecten zien uit de historie. Foto’s van personen, panden, gebeurtenissen en evenementen door de jaren heen van alle divisies, bedrijfsonderdelen en locaties. Gedurende de productie van Van dag tot dag merkten we dat de objecten, met name de administratieve apparatuur uit de verschillende periodes, bijna een persoonlijkheid werden binnen het magazine.

Het beeld in het magazine bestaat in belangrijke mate uit de historische beelden van Achmea en van Nederland. De nieuwe fotografie in het magazine is geïnspireerd door Nederland: Nederlandse luchten, Nederlands licht. Dit vertaalt zich in de kleuren en de belichting van de fotografie (en ook de vormgeving van het magazine). Het zijn iets uitgebleekte kleuren. Kleuren die ook doen denken aan de Hollandse meesters, zoals Vermeer, met okergelen, grijsblauwe en goudbruine tinten.

De magazinetitel Van dag tot dag suggereert dat je erbij bent, dat je meeloopt met de mensen die leefden en werkten van dag tot dag. Zij waren er niet mee bezig dat zij onderdeel waren van een ontwikkeling van 200 jaar. Die historie van 200 jaar ontstond gewoon. Iedere dag een beetje. Van dag tot dag.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s