Analyse oplagecijfers in Adformatie

2014_Foto_Kiosk

2014_Adformatie_Oplagecijfers

Anders dan de pessimistische titel doet vermoeden, is mijn bijdrage aan dit artikel over oplagecijfers in Adformatie behoorlijk optimistisch. De cijfers van het HOI laten zien dat de totale tijdschriftenoplage in Nederland de afgelopen tien jaar is gedaald van 21 naar 18 miljoen. Een verlies van drie miljoen; niet eens zo slecht in een decennium waarin de digitale media zo’n enorme vlucht hebben genomen. Wél vertellen de cijfers dat wij de media op een totaal andere manier zijn gaan gebruiken. Een aantal voorbeelden uit dit artikel. Een paar voorbeelden uit het artikel.

  • Praktische magazines worden in toenemende mate overbodig. Doe-het-zelf-achtige bladen: naaibladen zoals Knip Mode, bladen over klussen, tuinieren, maar ook computerbladen hebben last van internet. Je hebt geen blad meer nodig voor een instructie, als je dat beter kunt krijgen door middel van een filmpje op YouTube.
  • Tv-bladen zijn ook in toenemende mate overbodig. Mensen kijken steeds minder tv op het moment dat het geprogrammeerd is. Ze kijken online op ‘Uitzending gemist’ of digitaal op Netflix of downloaden films en series. Die enkele keer dat ze willen checken hoe laat een programma begint, kijken ze wel in de krant of op hun iPad.
  • Roddelbladen en de ruigere mannenbladen houden zich met moeite staande, omdat deze ook veel last hebben van online en tv. Sensationele berichtgeving, de crimeverhalen, de shockdocs, maar ook borsten en billen: die behoeften worden in ruime mate bevredigd door andere media.
  • Toch kunnen praktische bladen of tv-bladen toekomst hebben. Als ze zich helemaal gaan richten op de beleving van het kijken van films en series of bijvoorbeeld van naaien. Bijvoorbeeld, met fotoreportages over gepassioneerde modefans en hun naai-atelier thuis of voorbeelden van heel bijzondere creaties. 
  • Je ziet nu al dat goed gemaakte magazines, waarbij de makers veel liefde hebben voor het onderwerp, veel zorg besteden aan inhoud en vormgeving, waarin bovendien beleving, bewust leven en ambachtelijkheid centraal staan – en dat kan op alle vlakken zijn, ook bijvoorbeeld prachtig gebouwde raceauto’s – het goed doen. Dat zie je ook in de groei van culinaire bladen en reismagazines.
  • Ook events die aansluiten bij de identiteit van het blad zijn belangrijk.
  • Consumenten zullen in de toekomst minder grote stapels tijdschriften in huis hebben. De dertien-in-een-dozijn bladen zullen verdwijnen, maar de met zorg gemaakte bladen zullen het steeds beter doen. Even op de bank zitten en genieten van een blad, dat blijft. Maar dan wel van een blad dat zichtbaar met liefde is gemaakt.

 

2014_Adformatie_Oplagecijfers2

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s