Wie ben ik

Mijn naam is Esther Barfoot. Als zelfstandig journalist en bladenmaker sta ik vol in de samenleving. De afgelopen jaren wordt steeds duidelijker dat besturen, werken, geld verdienen, politiek bedrijven en communiceren op de oude manier niet meer werkt. Maar wat de nieuwe manieren zijn, is ook niet altijd duidelijk. Met mijn journalistiek, mediaconcepten, coaching en trendwatching wil ik de samenleving, bedrijven, organisaties en redacteurs helpen ontdekken hoe het anders kan.

Twee uitspraken vormen een belangrijke inspiratie in mijn werk. De ene is van Manuel Castells, hoogleraar Sociologie aan de universiteit van Berkeley en oprichter van het Aftermath Project, dat de gevolgen van de crisis bestudeert. ‘We are between two reactions: people who want to go back to the past and people who are trying to discover what the future could be. What doesn’t work is the present.’

De ander is van historicus en schrijver Rutger Bregman op De Correspondent: ‘We leven in een wereld van managers en technocraten. Zij bepalen de grenzen van het politiek denkbare. […] Mensen twijfelen eraan dat ideeën de belangrijkste motor van de geschiedenis zijn. […] Er is niet alleen behoefte aan denkers met geduld, maar ook aan denkers met de moed om utopisch te zijn. […] Ideeën, hoe wereldvreemd ze ook zijn, kunnen de wereld veranderen.’

Het ontdekken van de toekomst, door het verzamelen en verspreiden van vernieuwende en soms utopische ideeën. Daaraan wil ik bijdragen met mijn werk. Dit krijgt steeds meer vorm.

Journalist Als journalist ben ik steeds op zoek naar ‘de nieuwe wereld’. Naar de veranderaars, de mensen die de nieuwe wereld aan het ontdekken zijn, nieuwe ideeën uitdragen, nieuwe modellen uitproberen. Hierover schrijf ik voor diverse media, waaronder NRC Next. Ik noem deze rol ook: redacteur onderstroom. Ook ben ik columnist voor De OrganisatieActivist, een blog over nieuw organiseren. En word ik soms ingezet als dagvoorzitter of om live te interviewen voor opnames.

Communicatie Activist Voor het derde jaar doe ik inmiddels de communicatie van een uniek veranderprogramma bij de Nationale Politie: De Hark Voorbij. Dit programma leert politievakmensen zich vrij maken uit de geringe ruimte die hen door het ‘systeem’ is toebedacht en weer zélf over hun vak te gaan. Aldoende zijn we dit proces van ontworsteling, de ‘emancipatie van de vakman (m/v)’ gaan noemen. Bij deze (per definitie slow) emancipatiebeweging past een andere communicatie dan de klassieke interne en externe communicatie: activistische communicatie. Om verder te ontdekken wat die activistische communicatie inhoudt en om het in praktijk te brengen, hebben Harold Janssen en ik DeLimes | Communicatie opgezet.

Bladenmaker Ook als bladenmaker kan ik het zoeken naar nieuwe vormen, concepten of modellen niet laten. Op Magazine Watcher blog ik over internationale tijdschriftentrends; met een voorliefde voor ‘independent magazines’, omdat die goed laten zien hoe de wereld aan het veranderen is. En op Great Magazine Articles verzamel ik de beste tijdschriftartikelen uit de hele wereld. Als ik zelf een concept ontwikkel of de bestaande formule aanscherp, ben ik een gedreven vernieuwer. Of het nu gaat om een printconcept, sociale media, online nieuwsvoorziening of een event. Neem het ‘live magazine’ dat ik heb ontwikkeld: live interviews, presentaties en verhalen gecombineerd met een groot scherm met foto’s en video’s, die zich vormen tot tijdschriftenspreads. Hoog tempo, flitsend en ‘to the point’.

Coach In mijn coaching richt ik mij op twee thema’s. Ik help interne redacties hun journalistieke drive terugvinden in tijden dat het niet meer zo lekker draait. Zorg dat zij en hun media weer voorop gaan lopen. In het verlengde hiervan help ik bedrijfsjournalisten hun weg vinden in deze tijden van verandering. De oude wereld met haar nadruk op  rendement, efficiency en management loopt vast. Maar de onderstroom van andersdenkenden en -werkenden wint ook snel terrein binnen bedrijven en organisaties. Wat betekent dit voor de bedrijfsjournalist? Wat is zijn opdracht in de veranderende wereld? Geeft hij de onderstroom een stem? En hoe?

Netwerk Ik werk zelfstandig, maar in netwerkverband. Mijn werkplek is in Nieuwe Energie, een prachtige oude wolfabriek in Leiden, die nu dienst doet als Huis van de Communicatie. Ik maak daar onderdeel uit van Unit-2, een netwerk van jonge ondernemers; veelal in de media. De afgelopen jaren heb ik een groot netwerk van getalenteerde creatieven opgebouwd, de beste mensen uit het vak. Vormgevers, fotografen, illustratoren, infographicsontwerpers, animatiespecialisten, tekstschrijvers en nog veel meer. Mensen die ik op elk gewenst moment bij projecten kan betrekken en met wie ik al vele mooie dingen heb gemaakt. Daarnaast heb ik DeLimes | Communicatie opgezet met Harold Janssen en maak ik onderdeel uit van het grote en ijzersterke DeLimes-netwerk van Rijnlandse organisatieadviseurs, organisatieactivisten, vernieuwers en wereldverbeteraars.

Aanbevelingen

Lily Martens, creative facilitator, storytelling expert, coach, journalist:
‘Je hebt bevlogen journalisten met een goede pen, creatieve bladenmakers met smaak en inspirerende presentatoren met flair. Esther Barfoot combineert het allemaal. Ze heeft daarbij ook nog overzicht, daadkracht en ambitie. En dat is precies waar deze multimediale tijd om vraagt!’

Harold Janssen, DeLimes | Nieuw Organiseren en DeLimes | Communicatie: ‘Verhalenvanger. Dat is het woord dat meteen bij mij opkomt. Energiek op zoek naar wat rondgaat, wat zich ontwikkelt, wat nog niet af is, wat zich wil aandienen. Nieuwsgiering, voorbij wat voor de hand ligt. Om die ideeën, verhalen en onaffe gedachten dan weer beschikbaar te maken voor anderen die ermee verder kunnen. Via welk medium dan ook. Journalist en bladenmaker, zegt ze. Ik zou zeggen: kennismakelaar.’

Fred Hermsen, Maters & Hermsen: ‘Esther munt uit door haar scherpte en inhoudelijke betrokkenheid. Ze zet haar tanden in onderwerpen, komt op betekenisvolle invalshoeken en geeft niet op in het zoeken naar de beste bronnen of interviewkandidaten, zowel in haar rol als journalist als die van eind- of hoofdredacteur. Altijd met een vanzelfsprekende en opgewekte vriendelijkheid. Gemakzucht is haar vreemd; haar kracht ligt daardoor in de zwaardere artikelen en inhoudelijke bladen.’

Luc van Beers, Proof Reputation: ‘Esther is een associatief denker met talent voor de belevingswereld van de ontvanger.’

Teaser-01_kleiner

 

 

 

 

 

 

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s