4x vernieuwende distributie

1005254_491410104273068_1067771380_nEen ‘independent magazine’ met een piepkleine oplage van 4000 kan in gespecialiseerde tijdschriftenwinkels in Parijs, Tokyo, Amsterdam én op internet gericht worden verkocht. Hierover heb ik al vaker geschreven. Het opsporen, bestellen of kopen van ‘independent magazines’ is door de gespecialiseerde webshops, zoals Magpile.com of Athenaeum.nl en bloggers eenvoudig geworden. De distributie van deze bladen daarentegen blijft lastig. De grote distributeurs zijn voor de onafhankelijke bladenmakers veel te duur. Veel independent bladenmakers doen de wereldwijde verzending zelf. Hun huiskamer staat wekenlang vol met dozen. Maar daar heeft niet iedereen zin in en daarom wordt er volop mee geëxperimenteerd. Vier voorbeelden van innovatieve distributie.

  1. sundaymagMet de krant mee De makers van het nieuwe independent magazine California Sunday, dat in oktober voor het eerst verscheen, hebben een aantal grote Californische kranten (o.a. LA Times) zover gekregen het magazine als bijlage te distribueren. Hierdoor konden ze met hun eerste nummer niet minder dan 400.000(!) lezers bereiken. Maar het magazine verschijnt niet in alle exemplaren van de kranten. Van de uitgevers van de kranten mochten de bladenmakers ook nog eens een selectie maken van de wijken met bewoners die het beste bij de beoogde lezersgroep passen: gemiddeld iets jonger, ietsje stedelijker, veelal werkachtig in ICT, de media of de filmindustrie. In Los Angeles is het magazine in die wijken ook verkrijgbaar in de kiosk. Bijkomend voordeel van deze enorm hoge eerste oplage is dat ze nu al grote adverteerders hebben weten te strikken: niemand minder dan Google en Lexus. Adverteerders waarvoor je normaalgesproken jarenlang een oplage en reputatie moet opbouwen.
  1. Elke keer een andere wijk Een variatie hierop komt uit Engeland. Foodie Matt Wright is gek op het eten uit zijn regio, Leicestershire, en is een tweemaandelijks magazine begonnen, Great Food, dat gaat over lokale producten en de beste boerderijwinkels, restaurant en cafés in de buurt. Het blad wordt verkocht op meer dan 100 regionale verkooppunten, vooral boerderijwinkels, delicatessenzaken en de lokale supermarkten van Waitrose. Op die manier zit hij in het hart van zijn doelgroep: de andere foodies. Maar hij verspreidt ook nog eens 10.000 nummers per keer via een lokale distributeur. Het geheim is: de distributeur doet iedere keer een andere wijk aan, waardoor de bewoners het blad een keer per jaar gratis ontvangen en gestimuleerd worden de rest van het jaar het blad zelf te kopen.

– IN DE MEGANEWS AUTOMATISCHE KIOSK KUN JE OP EEN TOUCH SCREEN BROWSEN TUSSEN DE TIJDSCHRIFTEN. JE KIEST EEN TITEL UIT, KLIKT HET AAN EN HET MAGAZINE WORDT TER PLEKKE VOOR JE GEPRINT –

  1. 321612_606817522664398_896202525_nSocial distribution Peter Bilak, van het independent magazine Works that work, heeft een nieuw distributiemodel ontwikkeld, dat hij social distribution heeft genoemd. Lezers kunnen een voorraad bladen voor de helft van de prijs ophalen bij hem op kantoor of bij één van de andere drie hubs (Londen, Berlijn en New York) en tegen een meerwaarde verkopen aan geïnteresseerde boekwinkels of vriendenclubs in eigen stad of land. Op die manier zijn alle 3.000 exemplaren van het eerste nummer verkocht. Het distributiemodel van Bilak bouwt een gemeenschap van lezers en betrokkenen rond het blad. Het gerenommeerde tijdschrift Colors van Benetton heeft om die reden interesse getoond in het distributiemodel. Colors wil, net als andere tijdschriften, meer interactie met haar lezers. Bilak’s distributiemodel zou dit kunnen opleveren. Ook Nieman Journalism Lab, het platform van Harvard University dat de toekomst van de journalistiek bestudeert, onderzoekt Bilak’s model.
  1. meganews1Printen on the spot In de zomer van 2013 werd de eerste automatische, on-demand kiosk geïntroduceerd in het hippe winkelcentrum Mood in Stockholm. Wat?! Ja, in de MegaNews-magazinekiosk kun je op een touch screen browsen tussen de tijdschriften. Je kiest een titel uit, klikt het aan en het magazine wordt ter plekke voor je geprint. MegaNews heeft zo’n 200 titels om uit te kiezen; het enige wat een uitgever hoeft te doen, is een pdf van een magazine beschikbaar te stellen. Dit scheelt distributiekosten en maakt het voor independent magazines of andere nichemagazines veel makkelijker om overal verkrijgbaar te zijn. Daarnaast is het veel duurzamer, want het scheelt al die transportbewegingen tussen al die uitgeverijen en kiosken. Bovendien voorkomt het dat uitgeverijen meer bladen printen dan noodzakelijk. En dat kan in sommige gevallen zo’n 40 tot 60 procent van de oplage besparen. De printtechnologie wordt geleverd door Ricoh. Inmiddels staat de printkiosk ook op de luchthavens van Stockholm en Göteborg.

Door: Esther Barfoot

Volg Magazine Watcher op Facebook voor meer voorbeelden van persinnovatie.

 

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s