Steeds meer honger naar underground magazines

‘Succesvolle tijdschriften worden steeds vaker onderdeel van een structuur. Zo ontstaat er rond het magazine Monocle een imperium van winkels, café’s en een radiostation. Dit is een van de verdienmodellen waardoor tijdschriften de komende jaren zullen overleven’, constateert art director en ‘magazine aficionado’ Simon Esterson op Facing Pages 2012, het festival voor independent magazines dat vorig weekend in Arnhem werd gehouden. Op het festival passeren ook andere verdienmodellen de revue, zoals crowdfunding en samenwerkingsmodellen met adverteerders. Maar deze blijken niet altijd toereikend. Vooral kleine independent magazines hebben moeite de makers een salaris te bieden.

En toch bloeit de markt als nooit te voren. Mannenbladen, vrouwenbladen, foodmagazines en voetbalbladen krijgen allemaal eigenwijze, intelligente en stijlvolle broers en zussen. Nieuwe magazines gericht op nichemarkten schieten als paddestoelen uit de grond. ‘In recente jaren heeft zich een wereldwijde markt voor unieke, onafhankelijke tijdschriften ontwikkeld,’ vertelt Peter Stam van distributeur Ideabooks. En een magazine hoeft geen grote oplage te kennen om bestaansrecht of commerciële waarde te hebben, aldus Stam. ‘Weird, strange things that stand out in a magazine store have their worth.’

Ook op Facing Pages is de huidige vibe van de independent magazines te voelen; onder het publiek van tientallen jonge Europese bladenmakers, in de ‘on site store’ die barst uit zijn voegen van de excentrieke magazines en in de lezingen doorspekt met liefde voor magazines. Lees verder

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s