Tips voor een sterke cover. Deel 1

Het belang van een goede cover is voor bladenmakers net zo bekend als het wekelijkse of maandelijkse getob om die goede cover ook deze keer weer voor elkaar te krijgen. Soms lijkt het alsof makers van customermedia, relatiemedia en vooral medewerkermagazines het zelfs een beetje hebben opgegeven. Ze kiezen voor de voorspelbare cover. Portret van een geinterviewde, beetje omgeving en hop, klaar! Of ze kijken: wat is de beste foto van dit nummer? Die kiezen we en klaar! Toegegeven, incidenteel kan deze laatste aanpak een mooie cover opleveren, maar veel vaker niet, want het fotograferen van een cover vereist écht een andere aanpak dan het fotograferen van binnenwerk. In elk geval leidt het niet tot een herkenbare lijn voor je magazine.

Ik ben daarom groot voorstander van goed doordachte en bijzondere coverconcepten. Want een sterk concept is het halve werk. Daarnaast vind ik het leuk om onverwachte dingen te doen. Want wie zegt dat een cover altijd een foto moet zijn? Illustratie werkt in sommige gevallen misschien veel beter. Of zelfs, een combinatie van foto en illustratie. Volg de trends bij publieks- en vakbladen. Ook die kunnen je op een idee brengen voor jouw magazine. De komende tijd wil ik in een aantal posts verschillende coverconcepten en -ideeën delen. Deze keer: de doorlopende cover.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s