Covertrend in New York

Bij een bezoekje aan boekwinkel Barnes & Noble tijdens een kort verblijf in New York de afgelopen week, viel het mij op. Een heel schap met zwartwit en grijsblauwe covers met rood accenten. Grote titels ook: Time, Vogue, Newsweek, Vanity Fair, New York, Time Out. Bijna iedereen doet eraan mee. Sommigen gaan nog extremer, bijna monochroom grijs, zonder contrasterende kleur. Zoals het recent gelanceerde, recalcitrante Lucky Peach, ‘a quarterly journal of food and writing’ (waaraan ik binnenkort aandacht zal besteden). Thuisgekomen zag ik in mijn krantenbak dat de trend toch ook al voorzichtig in NL is begonnen. Zie Jackie en Bright van de afgelopen maand. Jackie gebruikt nog wel kleur, maar gedoseerd. Wat de oorsprong van de trend is of de reden, weet ik niet. Maar over het algemeen vind ik het zeer geslaagd. Vooral als het gepaard gaat met sterk beeld. Bij het bovenstaande trio is dat zeker het geval. Bij Time en Newsweek minder. Prikkelend om ook eens uit te proberen (mits opdrachtgever akkoord is). Voor nu, even genieten van een spannende trend.

Geef een reactie

